Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Ove,
citat: Mig bekendt findes ingen biologiske forskningsprojekter, der har til formål at søge efter tegn på intelligent design (hvilket ofte anvendes som argument mod intelligent design).
Konklusionen heraf må være, at man (autoriteterne/forskerne) har en dagsorden, der på forhånd udelukker, at intelligent design kan detekteres i naturen.
Det kunne minde om situationen på Galileos tid, hvor den tids autoriteter end ikke ville sætte øjet til kikkerten for at se på Jupiters måner.
Jeg forstår ikke, hvorfor du gentager den samme misforståelse så mange gange. Men jeg prøver gerne igen.
Forskere beskriver, hvad de ser. Hvis de ser uanfægtelige tegn på ID, vil de beskrive disse tegn. Der oprettes ikke forskningsprojekter med det formål at søge efter noget, der aldrig er blevet utvetydigt observeret eller i det mindste sandsynliggjort - som fx nisser eller dæmoner. ID er hverken observeret eller sandsynliggjort, men glemmer det tilsyneladende gang på gang.
Der er ingen "dagsorden, der på forhånd udelukker at intelligent design kan detekteres". Hverken i naturen eller designs frembragt af dyr og mennesker - sågar mulige rumvæsener, som bl.a. er det SETI leder efter.
Det eneste, der holder ID fra at være videnskabelig er, at den nægter at omtale de metoder der er altafgørende for objektiviteten. Disse metoder kan vi beskrive for elektronisk frembragte signaler - derfor findes SETI. Vi kan beskrive forarbejdningsprocesser for mennesker, derfor har vi arkæologi. De eksisterer endda i biologien, hvor man eksempelvis leder efter termit/myre-konstruktioner i vidt omfang.
Alle disse søge-områder beskæftiger sig med at skelne design fra ikke-design. Og den eneste grund til, at dette lader sig gøre, er at man med sikkerhed kan påpege en metode, der kan give det observerede resultat. Dette kan efterprøves, og derfor er videnskaben omkring dette mulig.
Man må stille spørgsmål ved hvorfor ID ikke ønsker at beskrive metoderne til frembringelse at intelligent, biologisk design, når ID så flittigt henviser til grene af videnskaben, der udelukkende arbejder med kendte metoder som mulighed for at genkende design.
Hvad er formålet? Det er muligt du kan belyse dette, så jeg ikke er tvunget til at sidde tilbage med den kraftigt begrundede mistanke om, at det udelukkende drejer sig om at åbne dørene for religiøse dogmer i samfundets opfattelse af og dermed støtte til videnskab.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|