Hej igen Sammy
.. du har sagt at du ikke er bange for at forholde dig kritisk til din tro, noget du før har gjort og som har ført dig fra et sted til et andet..
Nej, jeg har aldrig haft nogen anden
tro end troen på Kristus!
Tidligere troede jeg, at jeg
vidste .. Nu véd jeg at jeg tror!
Og jeg kan tilføje, at min tro er meget anderledes, og uendelig meget større og stærkere end nogen viden,
fordi den er forankret i Kristus, som evigt er overordnet al viden.
Men hvis religioner fremfører påstande som det forventes at folk skal acceptere, så skal de vel i hvert fald underbygges?
Det prøver jeg også på. Jeg kalder det
sandsynliggøre, og jeg forventer ikke
- men håber naturligvis - at nogen kan bruge det til noget.
Så når kristendommen stiller de større krav menneskeheden end jødedommen f.eks. gør det, så forventes også desto større argumentering for troen.. Så kristendommen burde faktisk kunne bevises endnu bedre end f.eks. jødedommen..
Kristendommen stiller slet ingen krav!
Alle er indbudt, uden betingelser.
Døren til Guds rige er åben for alle.
Men ingen bliver tvunget til at gå ind ..
Du forholder dig her til noget konkret, men så hopper du alligevel fra og taler om at tro.. Det er rigtigt ærgeligt, Kristina, hvorfor vil du ikke forfølge din egen argumentation?
Det vil jeg da gerne. Men bevise, at det er sandt hvad jeg argumenterer for kan jeg ikke.
At skrifterne findes er en kendsgerning, men det er ikke verificerbart, at det er sandt hvad der står skrevet.
Nu siger du, helt konkret - og det vil jeg holde dig fast på - at det er G-D der skaber troen.. [.......]
men tilsyneladende gør Han det ikke i os alle, hvilket efterlader nogen af os med en enkeltbillet til helvede.. Rigtigt ærgeligt for de af os, G-D tilsyneladende ikke vil have med sig i Himlen;o)..
Der står der i Bibelen, at det er Guds vilje at alle - altså
alle! - skal frelses. Derfor gav han os Jesus,
og derfor gav Jesus sine disciple missionsbefalingen ..
Men hvor søren efterlader det Ham som en alkærlig og albamhjertig G-D? Ingen steder ville jeg mene, med mindre at han gjorde os alle sammen troende..
Det er det klassiske spørgsmål: Hvorfor gør Gud ikke alle mennesker troende?
Det skyldes, at han ikke kan!
Der ér noget den Almægtige ikke kan:
Han kan ikke fornægte sig selv.
Gud er kærlighed, og kærlighed kan ikke forenes med tvang. Menneskets integritet respekteres -
Gud må tage nej for et svar.
Guds kærlighed er grænseløs. Når den ikke gengældes, er det ulykkelig kærlighed:
Gud den Afmægtige ... den grædende Gud ...
Lutter kontante postulater fra min side, så jeg vil tilføje, som jeg altid gør (når jeg husker det!) at
sådan tror jeg det er! -
- og jeg håber, der er flere der vil blande sig.
Talerstolen er ledig!
kristina