09.03.2016 00:00 Alder: 2 yrs
Mikael Holst Kongensholm

Skrevet af:
Mikael Holst Kongensholm

Vågne påskeliljer

Påsken minder os om Jesu død og opstandelse og giver os kraft til at leve og sprede glæde blandt andre mennesker.


Foto: Getty Images/amana images RF

I butikkerne kan man for tiden købe sovende påskeliljer. For alle os, som ikke har egen have, er det rart alligevel at kunne få noget gult og smukt og velduftende ind i stuen. Når man køber de sovende påskeliljer, skal man klippe lidt af stilken af, og så skulle de gerne springe ud, når de får en vase med vand i en lun stue. Forleden købte jeg dog nogle, som aldrig rigtigt sprang ud. De vågnede ikke op af deres søvn. De gavnede ikke noget. De visnede.

Påsken

Vi nærmer os nu påsken. Vi ser fremad mod den årligt tilbagevendende højtid, hvor vi husker på og igen får fortalt kristendommens helt centrale begivenheder: Palmesøndag hører vi om Jesu indtog i Jerusalem. Skærtorsdag mindes vi hans sidste måltid med disciplene og indstiftelsen af nadveren. Langfredag beretter om hans død. Alene og gudsforladt på korset. Påskesøndag fejrer vi Jesu opstandelse fra de døde.

Påskeliljer

Vi er som påskeliljerne. Fordi Gud har skabt os, og fordi Jesus har besejret synd, død og djævel, kan vi blomstre smukt og sprede en velduft. Men vi har brug for at høre det igen og igen, for vi glemmer så let og bliver optaget af alle vores egne planer, tanker og bekymringer. Vi døser hen. Vi falder i søvn. Vi visner.

En måde at undgå at visne på, er at komme hen til den varme kirke og sænke rødderne dybt ned i den kristne fortælling. Det er snart 2000 år siden Jesus døde og genopstod. Men der er stadig kraft og liv i fortællingen om ham og i ham, for han blev virkelig oprejst fra de døde og lever stadig i dag. Han ønsker at vække os af vores søvn, give os liv på ny og sende os ud for at sprede glæde og velduft blandt andre mennesker.


Mikael Holst Kongensholm

Skrevet af:
Mikael Holst Kongensholm

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også