12.01.2017 21:53 Alder: 310 days
Mikael Holst Kongensholm

Skrevet af:
Mikael Holst Kongensholm

Tilvalg og fravalg

Der er mange valg at tage. Nogle gange går det godt, andre gange gør det ikke. Jesus tog et usandsynligt, men godt valg.

En dag i dine forgårde er bedre end tusind, jeg selv har valgt. At ligge ved tærskelen til min Guds hus er bedre end at bo i ugudeliges telte.” Salmernes Bog, 84, v. 11

En dag tæt på Gud er bedre end tusind, jeg selv kan vælge og bestemme over.

Vores valg

Vores tid sætter det menneskelige valg og friheden utroligt højt. Vi vil gerne bestemme selv. Mange vil gerne sættes fri af alle snærende bånd, også de religiøse. Giver det virkelig mening at opgive mit eget frie valg for at være tæt på Gud? Hvad nu, hvis jeg vælger forkert, og det viser sig, at troen på Gud bare er indbildning, en oldgammel skrøne?

Det er netop på grund af vores utrolige evne til at træffe de forkerte valg, at vi har brug for Gud. Vi har brug for at lægge vores liv over til noget større, til én, som har et meget større overblik og udsyn end os. En, som er helt igennem god. Helt igennem vís. Helt igennem kærlig.

Jesu valg

Det pudsige er, at  Jesus, Guds søn, gjorde det stik modsatte af, hvad verset fra Salmernes Bog opfordrer os mennesker til. Han var netop hos Gud. Guds søn var hos sin far fra evighed af i kærlighedens treenige fællesskab, men han valgte at lade sig føde på jord. Han blev født som et barn og voksede op som en dreng hos sin mor og sin jordiske plejefar. Han var lydig imod dem.

Universets herre, ham, som har al magt, valgte at underlægge sig sine forældre. Ja, mere end det. Han blev lydig indtil døden. Så stor var hans vilje til at sætte os fri, til at gøre det muligt for os at være tæt på Gud, at han frivilligt overgav sig til døden. Han lod sig binde, korsfæste og slå ihjel.

Men i sidste ende viste det sig, at det var døden, som var bundet og uden magt. Gud oprejste ham fra de døde. Døden viste sig at være den svageste, og derfor kan vi i dag være tæt på Gud.


Mikael Holst Kongensholm

Skrevet af:
Mikael Holst Kongensholm

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

No tags in list

Læs også