17.08.2016 13:57 Alder: 1 year
Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Kun hos Gud finder jeg ro

Jeg er lige kommet hjem fra 14 dages ferie i London, europas største by. Een af de ting, der imponerede mig var den vrimlende storbys mange oaser. Her tænker jeg ikke så meget på de mange parker og grønne pladser. Heller ikke på den kolossale mængde af pubs og caféer. Jeg tænker på de mange gamle kirker.


London skyline med St. Pauls Cathedral. Foto: AA

Alene i det meget koncentrerede finanscentrum, City of London, ligger ikke mindre end 40 middelalderkirker klemt inde mellem de gigantiske stål- og glas paladser. Og de er næsten alle sammen åbne og tilbyder dagligt stilhed, andagter, koncerter og gudstjenester. Med andre ord, så er de små stillerum midt i den myldrende labyrint af banker, kontorer og hoteller. Og de bliver brugt.

Stillerum

De mange londonske citykirker er et godt billede på hvordan vi har brug for at være stille og holde pauser midt i en travl og tempofyldt hverdag.

For det første så er vi mennesker ikke konstruerede til at køre i højeste gear hele tiden. Vi har brug for at trække os lidt tilbage ind imellem, for at orientere os, for at reflektere over hvad det er vi laver og for at hente ny energi til arbejdet.

For det andet, så er det ofte i stilheden, at vi hører Gud tale til os. Det kan være gennem bønner og tanker. Eller gennem musik og ord. Ting vi kun oplever, når vi er stille og åbne.

For det tredje - og det er måske nok det vigtigste: Det er kun i stilheden med Gud, at vi finder ægte hvile for sjælen. Det er i hvert fald hvad Bibelen påstår, for eksempel i Salmernes Bog kapitel 62 vers 2:

Kun hos Gud finder min sjæl ro,
fra ham kommer min frelse.

Det hænger givetvis sammen med, at Gud er min skaber og derfor er den eneste, der kender mig fuldt ud og kan tilfredsstille mine dybeste behov. Og da han samtidig er den som elsker mig aller højest, så ved jeg, at hos Gud er jeg i de ultimativt bedste hænder. Det giver hvile og det giver en energi, som jeg ikke finder noget andet sted.


Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også