05.10.2016 09:48 Alder: 1 year
Cecilie Sønderby Christensen

Skrevet af:
Cecilie Sønderby Christensen

Kirkens alter er et spisebord

Har du prøvet at være til en høstgudstjeneste? Hvis ja, så har du måske også set, at mange går op til alteret med en del af høsten eller måske en pengegave til kirkens arbejde. Mange forbinder et alter med ofringer. Men skal man egentligt ofre til Gud, hvis man er kristen?


Foto. Getty Images/iStockphoto (Alteret i St. Michaelis Kirke i Hildesheim)

Hvem ofrer til hvem?

I de danske folkekirker rundt omkring i landet bliver der i denne tid afholdt høstgudstjenester. Her fejrer menigheden årets høst ved at pynte kirken flot op og lægge penge og afgrøder op til alteret. Tidligere kaldte man denne gudstjeneste for en takkegudstjeneste. Når der bliver lagt afgrøder og penge op til alteret ved en høstgudstjeneste, er det altså en måde at sige tak til Gud for en god høst. Det er en slags ofring.

I det Gamle Testamente kan man læse om forskellige måde at ofre på. Man kan eksempelvis give gaver ved alteret til Gud for at vise taknemmelighed, ligesom det gøres til høstgudstjenester. Man kan også bringe et offer for at blive tilgivet. Men gælder det stadig i dag? Ja og nej.

Guds offer til os

I mellemtiden er der nemlig sket det, at Gud har vendt op og ned på det hele ved selv at ofre sin søn Jesus. Det betyder, at i stedet for at vi giver gaver til Gud, når vi kommer op til alteret, så giver han en gave til os. I stedet for at vi ofrer ved alteret, så giver Gud os dét, han har ofret – Jesus.

Mere end brød og vin

Jeg synes nogle gange, at det kan være svært helt at forstå, hvad det betyder, at Jesus har ofret sig for mig skyld. Og jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der har det på den måde. Det ved Gud, og jeg tror, at det er derfor, at Jesus fandt på nadveren. Her får vi Jesus, Guds offer til os, gennem brød og vin. Hvad brødet og vinen betyder, kan der siges meget om, men jeg vil gerne dele to gode pointer med dig:

Jesus har sagt om sig selv, at han er livets brød, og her er brødet blandt andet et billede på overlevelse. Vi har jo brug for mad for at overleve. Hvis man tror på, hvad Jesus siger, så kan man faktisk overleve døden ved at spise det brød, vi får i nadveren.

Derudover fortæller vinen os blandt andet, at Jesus er med os. Tænk bare på at vinen rent faktisk kommer ud i dit blod. Når du går til nadver kan du derfor vide med sikkerhed, at Jesus er en del af dig, renser dig indefra og går med, hvor du går.

Spise med Gud

Næste gang du ser et alter, så kan du se det som et spisebord, hvor Gud siger, at han gerne vil være sammen med dig. Ikke kun nu, men også i evigheden. Og bibelen fortæller os, at Jesus gerne vil spise med alle! Ikke kun dem, der har styr på det hele. Gud er værten og han har inviteret lige netop dig til at komme os spise med og få del i alt det, som han gerne vil give dig.

Der er altså stadig et alter. Der er stadig et offer, og det er stadig vigtigt at vi samles omkring alteret for at takke, men Gud har vendt op og ned på alting ved Jesus.


Cecilie Sønderby Christensen

Skrevet af:
Cecilie Sønderby Christensen

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også