27.01.2016 10:05 Alder: 2 yrs
Line Reckweg Nissen

Skrevet af:
Line Reckweg Nissen

Jesus udfordrer ensomheden

Mange mennesker føler sig ofte eller altid ensomme. Hele 4,6 % af Danmarks befolkning; det svarer til 210.000 mennesker. Måske er du en af dem? Og måske skal du lytte til den vejledning Jesus giver imod ensomhed?


Foto: AlexanderNovikov / iStockphoto

Jeg er i den senere tid stødt på flere undersøgelser, som har haft noget at gøre med ensomhed.  Tallene ovenfor stammer fra én undersøgelserne foretaget af Statens Institut for Folkesundhed. Billedet er klart. Ensomheden er et stort problem for mange danskere og stort set alle mennesker har prøvet at føle sig ensomme.

Højkvalitetsrelationer

Det kan være svært at forstå, hvorfor ensomhed er så stort et problem. Især fordi mange af os er omgivet af mennesker. Alligevel oplever vi, at det ikke er nok. Der mangler stadig noget. Derfor er det også svært at komme med svar på, hvordan vi kommer ud af ensomheden.

Ensomhedsforsker, John Cacioppo, gør dog et forsøg. Han kommer i sin forskning frem til, at det ikke er nok at kende en masse mennesker, hvis man gerne vil ud af ensomheden. I stedet skal man have ”højkvalitetsrelationer”; relationer hvor man både får lov til at give noget, og hvor man får lov til at modtage. Selvom forskningen er helt nyt, så minder den om noget, der allerede blev sagt for to tusind år siden.

Et gammelt svar på moderne spørgsmål

Gud er en treenig Gud: Far, Søn og Helligånd. På den måder er Gud et fællesskab i sig selv, og ud af dette fællesskab skabte han mennesket, så det kunne blive en del af fællesskabet. Men Adam og Eva spiste af den forbudte frugt i Edens Have, og siden da har fællesskabet med Gud ikke været det samme.

Gud kan stadig komme os nær, men vi kan ikke gå ture sammen, le sammen eller spille spil sammen længere. Der er kommet et knæk i den største højkvalitetsrelation, vi har. Samvær med mennesker vil aldrig helt kunne gøre det ud for samværet med Gud.

Men Jesus afslører, at Guds vilje også rummer en enestående vejledning til ikke at blive ensom: Elsk din næste som dig selv (Matthæusevangeliet kapitel 22 vers 39), og gør mod andre som du vil, de skal gøre mod dig (Matthæusevangeliet kapitel 7 vers 12). Det er Jesus' opskrift på en højkvalitets-relation. Og det er bevis for, at nok er Bibelen gammel, men den giver stadig ligeså opdaterede svar, som moderne forskning.


Line Reckweg Nissen

Skrevet af:
Line Reckweg Nissen

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også