20.05.2015 08:00 Alder: 4 yrs
Line Reckweg Nissen

Skrevet af:
Line Reckweg Nissen

Hvis Jakob havde kendt Jesus

For ikke særlig lang tid siden mødte jeg forventningsfuldt op til et foredrag med en lektor i litteraturhistorie, som skulle fortælle om, hvordan Gud gemmer sig i litteraturen. Som litteraturhistoriestuderende glædede jeg mig naturligvis, men jeg blev slemt skuffet. Han lavede ikke andet end at remse bøger op, hvori en halv fyldt petroleumslampe helt sikkert var en henvisning til lignelsen om de ti brudepiger. Det kom til at handle om ”kristne billeder” i litteraturen – ikke om Jesus.

Jesus på scenen

Det kunne jeg have sagt mig selv, for jeg tror ikke lektoren vil betegne sig selv som personligt troende. På den måde er jeg før gået forgæves, fordi jeg har jaget efter bøger, film og teater, hvor ophavsmanden forsøger at bruge Jesus til at understrege en eller anden pointe. Men min bitre erfaring siger mig nu, at det endnu ikke er sket, at én, som ikke kender Jesus personligt, har kunnet formidle en sandhed om ham, som jeg ikke allerede kender. Tværtimod er det ofte et forvrænget billede af min frelser, der møder mig. 

Til gengæld mødte jeg Jesus meget stærkt i teatret den anden dag, netop fordi Jesus slet ikke var tænkt ind i det. Det var en grotesk, men autentisk, historie om en ensom dreng, Jakob, som føler sig tvunget til at opfinde falske personligheder over nettet for at bevare opmærksomheden fra ”vennen” Alexander. Udfaldet er ulykkeligt, og Jakob ender med, gennem en af de falske karakterer på nettet, at manipulere Alexander til at stikke sig ned. Jakob dør ikke, og den virkelige dreng bag historien, som fandt sted i Manchester i 2003, lever stadig den dag i dag. 

Kristus er alt og i alle

Det er en ulykkelig, sand historie, og midt i det hele greb det mig, at det der for alvor var galt, var at Jakob ikke kendte Jesus. Jesus var slet ikke tiltænkt som en del af fortællingen, men det blev så tydeligt for mig, at hvis Jakob havde kendt Jesus, ville alt have set anderledes ud. Jakob, instruktøren, teatret havde ikke kalkuleret med Gud i den fortælling, men Gud viste mig den aften, at der hvor mennesker er, der er han også … Kristus er alt og i alle (Kol 3, 11b). Han er også dér, hvor vi ikke indtænker ham. Og dér står han nogle gange endnu tydeligere frem.


Line Reckweg Nissen

Skrevet af:
Line Reckweg Nissen

Lagt på nettet 20.05.2015

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også