14.09.2016 00:00 Alder: 1 year
Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Handling - mere end ord

Handling vejer altid tungere end ord. Det gælder også i troen på Gud. Vi kan ikke nøjes med Guds ord. Vi har brug for at Gud handler. Og det gør han i Jesus!


Foto: Getty Images/iStockphoto

Jeg var forleden i teatret og så stykket Abrahams børn - en rejsefortælling om tro, tvivl og religioner. Her genfortæller skuespilleren Hans Rønne dele af Bibelens og Koranens fælles beretninger og fletter det sammen med sine personlige oplevelser og tanker om både jøders, muslimers og kristnes fælles udspring i Abrahams tro.

Hans Rønne undrer sig. Ikke så meget over selve troen, men over de dybe skel og stridigheder som i det meste af historien har præget forholdet mellem både muslimer, jøder og kristne. Tre religioner, som alle bekender sig til den ene, gode og barmhjertige Gud. Tre religioner, som alle forkynder fred og kærlighed.

Morijas bjerg - hvem har ret?

I slutningen af stykket er Hans Rønne på tempelpladsen i Jerusalem. Det gamle Morija bjerg, hvor Abraham beviste sin tro og byggede et alter for Gud. Stedet, som i dag er helligt for alle tre religioner og som i århundreder har været centrum for dybe konflikter mellem Abrahams børn. Her møder han en arabisk guide, som forklarer ham, at det handler slet ikke om hvad vi tror og hvem der har ret, men om vi kan vise kærlighed.

Lidt for meget kliché tænker jeg. Og dog: manden har jo ret.

Vi møder samme udsagn i Ny Testamente: "Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet" (Paulus i 1 Korinterbrev 13,2). Eller "Hvad nytter det, mine brødre, hvis et menneske siger, han har tro, men ikke har gerninger?" (Jakobs brev 2,14).

Der er noget, der overdøver vores tro og vores ord. Det er vores handlinger. Det gælder i forholdet til hinanden og det gælder sandelig også i forholdet til Gud. Vi kan ikke nøjes med at tro på Guds ord. Vi må også se Guds handlinger. Det er det vi ser i Jesus.

Jesus er Guds handling

Gud har handlet mange gange i historien, men aldrig så klart og tydeligt som gennem Jesus. Det er i Jesus, at Gud for alvor træder frem for os og gør sine ord til handling. Også i troen på Gud tæller handling mere end ord. Jesus er Guds handling.

I dag får flere og flere - både muslimer og jøder - tro på Jesus. Han er den eneste som kan skabe fred. Han er den eneste som kan samle Abrahams børn. Han er nemlig opfyldelsen af de gamle profetier og af Abrahams tro.


Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også