18.05.2016 00:00 Alder: 2 yrs
Line Reckweg Nissen

Skrevet af:
Line Reckweg Nissen

Fremtiden er ikke din

Hvis man springer med på bølgen af ”Du kan, hvad du vil”- slogans, så bliver evangeliet et evangelium uden Gud. For evangeliet handler ikke om alt det, vi mennesker kan. Det handler om det, Gud kan.


Tro er i vælten for tiden. Det øgede antal af muslimer i Europa har sat religion og tro på dagsordenen, og i samme ombæring kommer den kristne tro også under lup. Kirken bliver diskuteret. Præster og deres holdninger bliver diskuteret. Omvendelseshistorier bliver udgivet på bog, og ønsker om omvendelse fra homoseksualitet bliver vist på DR3.

Til daglig er det nemt at gå og tænke, at den kristne tro i virkeligheden ikke adskiller sig særlig meget fra den gængse overbevisning i det danske land, men når kristendommen sådan kommer under lup, så bliver det soleklart, at evangeliet stadig er voldsomt radikalt.

Evangeliet med Gud

Da jeg gik ned ad gågaden i Aarhus den anden dag, så jeg et slogan for Adidas, som lød nogenlunde sådan her: Your future is yours. Det kunne have været et hvilket som helst brand eller mærke, for de fleste slogans lyder noget i den retning. "Du kan, hvad du vil".

Det lyder et eller andet sted så rigtigt, det klinger godt. Man kan tilmed finde et bibelvers, hvor der står: "Alt er muligt for den, der tror" (Markusevangeliet 9,23). Men det er ikke alt, hvad der står. Hvis man vil, kan det nemlig blive et evangelium uden Gud. Det handler kun om, hvad mennesket kan.

Evangeliet med Gud er meget mere radikalt end det. "Jeg vil altså helst være stolt af min magtesløshed," siger apostlen Paulus (2. Korintherbrev 12,9). Modsat Adidas, så erklærer han, at han intet kan. Han har givet al styring videre. Hans liv er ikke betinget af ham selv. Hans liv er betinget af Gud. Han tør sige, at fremtiden ikke er hans, men at den er Guds. Og det er radikalt.

Den radikale overgivelse

Overgivelse er et tegn på svaghed.

Politikerne indrømmer sjældent deres fejl, medmindre de ikke har andre valg, fordi det er svagt at overgive sig. Der bliver kæmpet lange brutale krige, fordi ingen vil overgive sig. Uskyldige mennesker bliver trukket i retten, fordi de skyldige ikke vil overgive sig. Ekspedienten, som jeg krævede at få byttet min nyeste blækpatron hos, nægtede at overgive sig.

Hvor ville alting være lettere, hvis vi overgav os oftere. Ikke til hvad eller hvem som helst. Men overgav det hele til Gud. Vi må selv træde ned af førstepladsen og give podiet til Gud.

Min fremtid er hans. Den er ikke min egen, for jeg tror ikke på, at jeg kan, hvad jeg vil, men jeg tror på, at for Gud er alting muligt. Dét er evangeliet med Gud. Og dét er radikalt.


Line Reckweg Nissen

Skrevet af:
Line Reckweg Nissen

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også