29.06.2010 12:00 Alder: 9 yrs
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Faktor J

Så nåede Solen Gud ske lov til Danmark for alvor. Glæden – og behovet for solcreme – steg betydeligt i forhold til dage med grå skyer og fodboldkampe i Sydafrika, vi helst vil glemme. Men det med solen er lidt ambivalent: for vi elsker den jo – og samtidig advares vi om, at den er et farligt bekendtskab, hvis ikke man passer godt på!

Sol og syndig sommer

Hvorfor har Gud skabt en sol, der kan brænde og udtørre og give hudkræft? Det har han faktisk heller ikke. Før syndefaldet var solen helt sikkert kun en ven. Men syndefaldet lagde en ødelæggende vinkel ind i alting. Det er nu engang Satans eneste specialitet.

Og på den nye jord, der kommer engang, kan selv lyshårede som mig slikke solskin hele dagen uden problemer.

Solen er Gud

Nej, jeg er ikke tilbage ved de gamle hedenske soldyrkere. Men der er på en bagvendt måde noget rigtigt i at forveksle Gud og solen. Vi ved at Gud skabte denne verden således, at alt liv vil gå til grunde, hvis solen forsvinder. Solen er forudsætningen for liv. Og Gud er i endnu mere total forstand forudsætningen for alt liv.

Solen er både en kilde til liv og glæde og den kan samtidig være et farligt bekendtskab. Det samme kan siges om Gud - i endnu større grad. Da jeg kom til tro på Gud, var det forvirrende, at han både var det bedste, jeg havde mødt - og det farligste. For her i syndefaldets verden kan vi mennesker ikke tåle at være i nærheden af Guds totale skinnende og varme hellige kærlighed. Vi fordamper.

Faktor Jesus

Det er en underlig spænding, at Gud elsker os og vil gerne være sammen med os - og samtidig kan vi slet ikke tåle den nærhed! Vi har i sandhed brug for en solcreme med høj faktor. For Gud kan man ikke beskytte sig imod ved at blive indendørs eller tage tøj på. Der findes kun én beskyttelse mod Gud: Gud selv. Jesus - Guds søn - blev menneske og betalte med sin død på korset den regning, der ellers ville have fordømt os.

Kristendommens glade budskab har altid været, at der findes en beskyttelse mod Guds hellige lys: Guds søn! Han er solcreme med højeste faktor - faktor Jesus.

Gratis

Et for enkelt billede? Måske. Men på en måde er kristendommen meget enkel. Og til det glade budskab hører, at mens andre solprodukter er ret dyre, er Guds faktor J fuldstændig gratis!

Og derfor kan vi glæde os til den nye jord, hvor Gud selv er vores lys, står der. Og der kan vi være helt tæt sammen med Gud uden at være bange for forbrændinger. Takket være Jesus.

Det kan da kalde glæde frem - både på solrige og skygrå sommerdage!

PS: husk nu de gode solråd - vi er stadig på denne her jord!


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Lagt på nettet 29.06.2010

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også