12.01.2016 15:28 Alder: 2 yrs
Mikael Holst Kongensholm

Skrevet af:
Mikael Holst Kongensholm

Evig Gud og nærværende far

Vi er lige begyndt på et nyt år. Vi er igen blevet mindet om årenes skiften og vores egen nøjagtige placering i tiden. Det er netop den store forskel mellem os mennesker og den evige Gud.


Foto: Salawin Chanthapan / iStockphoto

Evig Gud

”Herre, du har været vor bolig i slægt efter slægt. Før bjergene fødtes, før jorden og verden blev til, fra evighed til evighed er du Gud.” (Salmernes Bog 90,1-2)

Gud var før bjergene fødtes, før jorden og verden blev til, og han er fra evighed til evighed. Det er ret lang tid, for nu at sige det med lidt jysk underdrivelse. Gud er meget større end årsskifter, og han har oplevet uendeligt mange af dem. For ham er de bare som utroligt små sandkorn i hans enorme timeglas. For ham er vi som små bølgeskvulp på tidens store hav.

Gud ser de svimlende menneskemasser. Og Gud ser også hver enkelt. Det er det, som er særligt ved Bibelens fortælling om Gud. Han er den højt ophøjede. Gud har det store overblik og er uden for tid og rum og logik og alt andet, vi er begrænsede af.

Men samtidig, samtidig med det store overblik, har han også det helt nære blik. Han ser hvert enkelt menneske. Ser vores mindste bevægelser. Kender vores tanker. Ved, hvad vi føler dybt inde. Allerede inden vi beder og fortæller ham det, ved han, hvad der gemmer sig i os.

Nærværende far

Gud, den store almægtige Gud, er ikke kun tæt på os, fordi han ser og ved og kender alt, men også fordi Jesus, hans søn, blev en af os, som vi har fejret i julen. Derfor kender vi nu mere af Guds væsen, og vigtigere, derfor kan vi nu kalde Gud Far. Den store Gud kan vi kalde noget så jordisk som far.

Far.

Der er noget intimt og nært over det. En far. Vi er en del af Guds familie, vi er blevet hans børn. Altsammen fordi Jesus blev født, levede her på jorden, døde og overvandt døden. Jesus blev vores bror, og vi blev den evige Guds børn.


Mikael Holst Kongensholm

Skrevet af:
Mikael Holst Kongensholm

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også