18.07.2011 12:00 Alder: 7 yrs

Skrevet af:
Jens Lomborg

Evangeliet ifølge Bob

I år fyldte den levende legende, Bob Dylan, 70 år, men han turnerer stadig verden rundt med sin musik. Det bliver til ca. 100 koncerter årligt i hans "neverending tour", som startede i 1988. Siden 1979 er han også kendt for at stå frem på scenen med det bibelske budskab om Jesus som frelser.

Den 24. maj 1941 blev der født en lille dreng i Minnesota, USA. Han fik navnet Robert Allen Zimmerman. Senere tog han det kunstnernavn, verden kom til at kende ham under, Bob Dylan.

Bob Dylan har gennem årene haft enorm indflydelse på populærmusikken og amerikansk kulturliv i generationer. Gennem årene har han udgivet mere end 40 albums, skrevet bøger, malet billeder og medvirket på film. Hans sangteksters poetiske dybde har skaffet ham et stort og trofast publikum på tværs af generationer og kontinenter.

Budskab om Jesus

En aften i 1978 skete der noget skelsættende i Bob Dylans liv. Ved en koncert i Californien samlede han et kors op fra scenekanten og gemte det. Han har siden forklaret, at han få dage efter havde en stærk oplevelse af Jesu nærvær: "Herrens herlighed væltede mig omkuld og samlede mig op," forklarer han.

Med til historien hører, at flere musikere og sangere i hans daværende band var kristne og bad for ham. På et tidspunkt blev han ledt til en lille karismatisk menighed i udkanten af Los Angeles. Her gik den verdenskendte sanger på bibelkursus i nogle måneder, og i foråret 1979 blev han døbt. I den periode skrev han samtidig en række nye sange, som bedst kan karakteriseres som moderne gospel-rock. Tidens største rockikon stod nu frem på scenen med det bibelske budskab om Jesus som frelser.

Mødet med Guds nåde

Dylan bekendte nu åbenlyst troen på Jesus som Messias. Fra 1979-81 turnerede han udelukkende med sine nyskrevne gospelsange, som mange kender fra udgivelserne "Slow train coming" og "Saved". Han udfordrede sit publikum med sangtekster, hvor valget stod mellem Gud eller Djævlen, og sange, der pegede frem mod Jesu genkomst, for først da vil krig og uret ophøre og freden råde. Bob Dylan kan være meget ligefrem i sine gospelsange. Sangene bærer præg af mødet med Guds nåde og håbet om Jesu genkomst. Hans poetiske tekster rummer samtidig ofte elementer af Jesu egen fortælleteknik, hvor man udfordres til at tænke selv.

Modstand

Mange fans var oprørte, de ville have den tvivlende samtidspoet tilbage. De syntes, han var holdt op med at tænke selv. Ved flere af hans koncerter blev der demonstreret og buh'et, og han blev mødt af vrede tilråb. Trods modstand solgte hans gospelalbums millioner af eksemplarer. Både fans og kritikere medgiver i dag, at hans optrædener i disse år var præget af en inderlighed og nerve og musikalsk glæde, som man næppe har set før eller siden i hans karriere.


Skrevet af:
Jens Lomborg

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også