28.09.2016 10:47 Alder: 1 year
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Er Gud lavet af spaghetti?

Det flyvende spaghettimonster (FSM) er en af verdens nyeste ”religioner”, der i dag menes at have 10 mill tilhængere verden over. Netop nu er den første danske spaghettimonsterkirke stiftet. Religionen blev til i USA som en sarkastisk reaktion mod den videnskabelige bevægelse ”Intelligent Design”.


Foto: Getty Images/iStockphoto

Tilhængerne af Intelligent Design mener, at evolutionsteorien er mere religion end videnskab – og det samme siger tilhængerne af evolutionsteorien om intelligent design. Det hele drejer sig altså om, hvad der kan kaldes ”religion”.

I den danske udgave er det også mere dette spørgsmål generelt, der trækkes frem af pastafarierne, som FSMs tilhængere kalder sig selv. De vil ansøge om at blive et godkendt trossamfund. Det er – helt i deres egen ånd – meget svært at blive klog på, hvor meget af det, der skal tages alvorligt og hvor meget, der er rent vrøvl i en ”kirke” hvor evangeliet kun må prædikes iført pirattøj, og hvor den himmelske herlighed bl.a. indeholder en stripperfabrik og en ølvulkan.

En Gud af spaghetti?

Først tænkte jeg: ”Det er da meget hurtigt at forklare, hvorfor kristendommen er en seriøs religion og FSM ikke er det!”. Men er det så ligetil? Jeg tænkte, at kristendommen jo er gammel og har milliarder af tilhængere. Men er det ikke netop det, jeg ofte må forsvare mig imod? Mennesker, der mener, at kristendommen bare er en gammel tradition, skabt i primitive tider? Og anfører jeg ikke selv ofte, at i de vigtige spørgsmål her i livet er det ikke automatisk flertallet, der har ret? Kristendommen startede jo selv med ganske få tilhængere!

Jamen hvad så med et flyvende spaghettimonster, der skal have skabt det hele ved at skabe et bjerg, nogle træer og en dværg. Det kan alle da høre, er noget vrøvl, som ingen fornuftige mennesker kan tage alvorligt? Men hvor har jeg dog tit hørt danskere sige noget lignende om kristendommen. Og så har jeg svaret, at forstanden alene kan ikke gribe om Gud. Her må troen til. Og kan man så ikke med fuld ret tro på piratreligionen?

Ægte Gud

Min ”redning” kom på en lidt pinlig måde. Nemlig gennem det svar, man altid joker med som det sikre standardsvar i en kristen børneklub: ”Jesus”.

At diskutere ”religion” på et abstrakt plan fører let ud i blindgyder. Men at tale om en historisk konkret person, der levede, forkyndte, gjorde undere og døde – det gir lidt mere fast grund under fødderne. Og dertil kommer mine personlige møder med den opstandne Jesus gennem troen. At sammenligne Jesus med et spaghettimonster – well, så er det ikke svært at se forskellen!

Gud skabte det korn, vi laver spaghetti af. Vi mennesker kan bruge det til afguder, men det ændrer ikke ved hvem der er den sande Gud!


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også