10.11.2007 12:00 Alder: 10 yrs

Skrevet af:
Peter Guldager Dahl

En ny hørelse

Da jeg i eftermiddags havde lyttet til samme CD for nok fyrretyvende gang på en lille uge, gik det op for mig, at sådan en CD og Guds Ord faktisk har meget til fælles. Eller rettere: Vores måde at lytte på er den samme. Nu og da har vi brug for at høre på ny for ikke at blive døve over for et bestemt stykke musik - eller overfor Guds Ord.

En ny hørelse

Jeg tror, de fleste af os har oplevet, at der er et bestemt stykke musik eller en hel CD, som vi bare ikke sådan kan blive færdige med uden videre. Uanset hvorfor, vi bliver ved med at lytte, vil der også være passager, som vi biver irriterede over, fordi vi enten ikke forstår, hvad der bliver sunget eller har svært ved at finde ud af harmonierne. Omvendt kan man også lytte til det samme stykke musik så meget, at man slet ikke hører fejlene eller de fine nuancer, men bliver helt døv overfor dem.

At blive døv

Indimellem kan jeg også synes, at der er passager i Bibelen jeg overhovedet ikke kan forstå eller finde sammenhæng i. Omvendt har jeg også oplevet, at få læst mig fuldstændig døv overfor, hvad Jesus egentlig siger i et bestemt afsnit, fordi jeg simpelthen har læst eller hørt stedet for mange gange.

Jo mere vi faktisk lytter til Guds Ord, jo flere nuancer åbner der sig for os og jo mere forstår vi det. Det er nemlig med at læse i Bibelen og være under Guds Ords tiltale, som det er med musik: Jo mere vi hører, des flere nuancer får fat i; jo mere vi hører det, des bedre forstår vi det.

Men: Når vi så alligevel får lyttet os helt galt på Guds Ord ved for eksempel at forlæse os på et enkelt stykke, hvor der er en knast eller få læst os så mætte, at vi ikke har lyst til mere – så er det, vi har brug for at høre på ny; brug for en ny hørelse. Troen kommer af det, som høres, skriver Paulus (Romerbrevet 10,17). Det betyder ikke bare, at vi skal høre igen – men også, at vi skal høre på en ny måde. Kuren er ikke, som med en CD, at lægge Bibelen væk for en periode, men at vi får hjælp til at høre den på en ny måde, fordi andre forklarer de dunkle steder for os og vi, når vi beder Helligånden om hjælp, skal komme til at høre Guds Ord med fornyet kraft.

Find en Filip

Så: Læs i Bibelen. Læs rigtig meget i Bibelen. Ikke for Bibelens eller Guds skyld, men for din egen skyld. Men læs den med Helligåndens vejledning og få hjælp til at forstå, hvad du læser, lige som en etiopisk hofmand en gang fik Filip til at hjælpe sig (Apostlenes Gerninger 8,26-31).

Kender du ikke en Filip, så må du også gerne rykke JesusNet.dk i ærmet. Stil et spørgsmål eller gå selv på opdagelse efter en ny hørelse i vores arkiv over artikler, som retter stetoskopet mod bestemte dele af Bibelen, tro og kristenliv.


Skrevet af:
Peter Guldager Dahl

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også