07.05.2001 12:00 Alder: 19 yrs

Skrevet af:
JesusNet.dk

Bønner i Jesu navn

Bibelen lover at alle bønner bedt i Jesu navn vil blive besvaret. Hvad vil det sige? Er Jesu navn en slags trylleformular eller skal der bedes på en bestemt måde? Nej, ingen af delene. Det handler hverken om hvad vi beder om eller hvordan vi beder. Derimod handler det om hvem det er der beder, det handler om hjertet hos den der beder.

Vi kender vist alle til at bede. Især i situationer hvor vi føler os hjælpeløse eller bange. Også de som ikke tror på Gud kan ofte finde på at bede en lille bøn. Men mon ikke også alle sidder tilbage med den oplevelse at bønnen ikke blev besvaret – og sikkert heller ikke hørt?

Ikke desto mindre beder alle troende kristne meget. Ikke bare fordi de føler behov for det, men også fordi Bibelen giver masser af opfordringer til det. Bibelen viser os ikke en Gud som er fjern fra vores virkelighed, men en Gud som er med i vore liv og som også ønsker at høre hvad vi siger til ham.

Men selvom vi får opfordringen til at bede så er det ikke alle bønner Gud har lovet at besvare. Gud hører nok dem alle, men han lover ikke at besvare dem alle. Faktisk gælder Bibelens løfter om svar på bøn kun de som beder ”i Jesu navn”. Det står ikke lige tydeligt alle steder, men det står alligevel så mange gange at det er umuligt at tage fejl af meningen. 

Her kan vi blot nævne to forskellige Jesus-citater fra Johannes evangeliet.

Joh 14,13-14: ”Hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.”

Joh 15,7: ”Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad I vil, og I skal få det.”

De bønner som Jesus her lover vil blive besvaret er bønner som er bedt i Jesu navn. Og hvad vil det sige? Er Jesu navn en slags trylleformular eller skal der bedes på en bestemt måde? Nej, ingen af delene. Det handler hverken om hvad vi beder om eller hvordan vi beder. Derimod handler det om hvem det er der beder, det handler om hjertet hos den der beder.

Bøn i Jesu navn er nemlig bøn der er bedt i tro og tillid til Jesus, dvs. det er bønner der er bedt med et ønske om at tjene Jesus og gøre hans vilje. Bønner i Jesu navn er bønner som Jesus så at sige kan skrive under på! Dette er hemmeligheden bag de bønner som vi er lovet svar på.

Vi har alle lov til at bede og Gud kan også besvare en hvilken som helst bøn han vil. Uanset hvem der beder. Men de som tror på Jesus og lever deres liv for ham, de har fået helt særlige løfter om at alle bønner i Jesu navn bliver både hørt og besvaret.

Derfor: Vil du have del i Guds løfter om at høre og besvare dine bønner, så må du tro på Jesus og tage imod hans ånd. Først da kan du bede i Jesu navn og erfare at Gud giver dig hvad du beder om.


Skrevet af:
JesusNet.dk

Lagt på nettet 07.05.2001

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også