24.03.2010 12:00 Alder: 9 yrs
Morten Mouritzen

Skrevet af:
Morten Mouritzen

Tro og se

I filmen Loch Ness er der en pige, der virkelig tror, at Loch Ness-uhyret findes i en sø i Skotland. Hun møder en professor, der har indledt en jagt efter beviser for, at Loch Ness uhyret findes. På et tidspunkt siger professoren til hende: "Jeg må se det, før jeg tror det." Men så siger pigen (lettere overbærende): "Nej, du må tro det, før du kan se det!"

Loch Ness-uhyret

Nu tror jeg ikke på Loch Ness-uhyret. Det er heller ikke det, dette indlæg handler om. Men den vigtige pointe, som pigen har fat i: Du må tro det, før du kan se det!

Der er mange ting, her i verden, som man må tro, før man kan se. For eksempel kærlighed. Du må i dit hjerte tro, at der er et andet menneske, der elsker dig, for det er ikke noget, man først sætter sig ned og regner på og forsøger at finde logiske beviser for, hvorefter man går hen til vedkommende og siger: Nu tror jeg, at du elsker mig!

Nogle mennesker har desværre så lidt selvværd, at de ikke kan forstå, at de kan bruges til noget, eller at nogen gider være venner med dem.

En arbejdsgiver kan rose og sige anerkendende ord. Arbejdet kan lykkes, og der skulle være alle mulig beviser for, at man er en god medarbejder, men man tror stadig ikke på det. Sagen er nemlig, at der er mange ting her i livet, som vi må tro, før vi kan se.

Må bøje sig

Pigen i filmen viser professoren vej. Og han må bøje sig. Ja, på et tidspunkt må han bogstaveligt talt bøje sig ned for at se, at hun har ret.

Sådan er det også med Gud. Vil du se Gud, så må du bøje dig i tillid til den måde, han selv har valgt at vise sig på. Julen fortæller os, at han bøjede sig ned til os og blev et lille barn i krybben. Påsken fortæller, at han bøjede sig og blev lydig til døden, ja døden på et kors.

Gud har altså valgt at vise sig i Jesus. Jesus er Gud. Jesus er vores eneste frelser. At Gud har vist sin kærlighed i Jesus Kristus, kan vi ikke bevise. Men Gud kan i sin store nåde give dig at tro det!


Morten Mouritzen

Skrevet af:
Morten Mouritzen

Lagt på nettet 24.03.2010

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også