09.10.2007 12:00 Alder: 11 yrs
Forfatterprofil

Han kan tilgive

19. søndag efter trinitatis: Det kan han da sagtens sige. At synden er tilgivet! Det kan man jo alligevel ikke kontrollere. Da fire mænd engang bar en lam mand hen til Jesus, sagde Jesus til den lamme, at nu var hans synder tilgivet. For nemt – tænker vi måske. Det kan alle jo bare sige.

Prædiken intro 100px

19. søndag efter trinitatis Det kan han da sagtens sige. At synden er tilgivet! Det kan man jo alligevel ikke kontrollere.


Da fire mænd engang bar en lam mand hen til Jesus, sagde Jesus til den lamme, at nu var hans synder tilgivet.


For nemt – tænker vi måske. Det kan alle jo bare sige.

Ikke tom luft

Men Jesus tog udfordringen op og viste, at det ikke bare var tom luft, når han sagde: Dine synder tilgives dig. Han gjorde den lamme mand rask, så han straks kunne rejse sig op og selv bære båren væk.


Det er kun Gud, der kan tilgive. Men ved at gøre manden rask, viste Jesus, at han er Gud.

Også dig

Det gælder også for dig. Jesus er Gud, og Gud er den eneste, der kan tilgive dig din egoisme og alle dine store og små fejltrin. Til gengæld vil han meget gerne have lov til at gøre det – også for dig.


Gud længes efter, at du kommer til ham med alt det mislykkede i dit liv. At du beder til ham: Tilgiv mig. Frels mig. – Så vil han også gøre det.


Tilgivelse er i virkeligheden det, vi har allermest behov for. Det er nok også derfor, at det var det første, Jesus gjorde for den lamme mand.



Du kan høre mere om dette i kirken på søndag, hvor prædiketeksten er fra Markusevangeliet 2,1-12

 

Prædiketeksten


til 19. søndag efter trinitatis:



Så kom der nogle hen til Jesus med en lam, der blev båret af fire mand. Men da de ikke kunne komme hen til Jesus for de mange mennesker, fjernede de taget over det sted, hvor han var; og da de havde lavet hul, sænkede de båren med den lamme ned.


Da Jesus så deres tro, siger han til den lamme: »Søn, dine synder tilgives dig.« Men der sad også nogle af de skriftkloge, og de tænkte i deres hjerte: »Hvad er det dog, han siger? Han spotter Gud. Hvem kan tilgive synder andre end én, nemlig Gud?«


Da Jesus i sin ånd straks vidste, at de tænkte sådan ved sig selv, sagde han til dem: »Hvorfor tænker I sådan i jeres hjerte? Hvad er det letteste, at sige til den lamme: Dine synder tilgives dig, eller at sige: Rejs dig, tag din båre og gå? Men for at I kan vide, at Menneskesønnen har myndighed til at tilgive synder på jorden« – siger han til den lamme: »Jeg siger dig, rejs dig, tag din båre og gå hjem!«


Og han rejste sig, tog straks båren og forlod stedet for øjnene af dem alle sammen, så de blev helt ude af sig selv og priste Gud og sagde: »Aldrig har vi set noget lignende!«



Læs alle søndagens tekster her.



Bibelteksten er fra den autoriserede danske bibeloversættelse fra 1992, © Det Danske Bibelselskab 1992.

 


Forfatterprofil
comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også