10.04.2006 12:00 Alder: 12 yrs
Forfatterprofil

Det største under

Påskedag: Påskedag er den største helligdag i den kristne kirke. Da Jesus opstod påskemorgen for snart 2000 år siden skete nemlig det største under i menneskehedens historie: Døden blev besejret. Et par dage før, da Jesus blev korsfæstet langfredag, så alt ellers ud til at være tabt. Den mand, mange havde troet på, hang ynkeligt på et kors.

Prædiken intro 100px

Påskedag:

Påskedag er den største helligdag i den kristne kirke. Da Jesus opstod påskemorgen for snart 2000 år siden skete nemlig det største under i menneskehedens historie: Døden blev besejret.

Et par dage før, da Jesus blev korsfæstet langfredag, så alt ellers ud til at være tabt. Den mand, mange havde troet på, hang ynkeligt på et kors.

Men i virkeligheden sejrede Jesus den dag. Det blev klart påskemorgen. Jesus skulle ikke længere være i døden og graven, for han havde fuldført sin opgave: At dø for menneskers synd og ondskab. Derfor lod Gud ham blive levende igen. Han stod op af graven.

Jesu død var nok

Jesu død var nok. Døden var besejret. Det betyder, at vi kan gå fri for den evige død, hvis vi beder Jesus om tilgivelse for vores ondskab og lever i tro på ham.

I stedet for den evige død, får vi så det evige liv. For alt det Jesus har gjort, gælder også for os. Hans død gælder for os, men det gør hans opstandelse også. Han besejrede døden og lever, så vi også skal leve.

Du kan høre mere om dette i kirken søndag, hvor prædiketeksten er fra Matthæusevangeliet kap. 28, vers 1-8:



 

Prædiketeksten

til Påskedag:

Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der kom et kraftigt jordskælv. For Herrens engel steg ned fra himlen og trådte hen og væltede stenen fra og satte sig på den. Hans udseende var som lynild og hans klæder hvide som sne. De, der holdt vagt, skælvede af frygt for ham og blev som døde. Men englen sagde til kvinderne. »Frygt ikke! Jeg ved, at I søger efter Jesus, den korsfæstede. Han er ikke her; han er opstået, som han har sagt. Kom og se stedet, hvor han lå. Og skynd jer hen og sig til hans disciple, at han er opstået fra de døde. Og se, han går i forvejen for jer til Galilæa. Dér skal I se ham. Nu har jeg sagt jer det.«

Og de skyndte sig bort fra graven med frygt og stor glæde og løb hen for at fortælle hans disciple det.

Læs alle søndagens tekster her.



Forfatterprofil
comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også