06.03.2006 12:00 Alder: 11 yrs

Skrevet af:
Frede Møller

Bøn = Hjælpeløshed

2. søndag i fasten: En stakkels far kom til Jesus, fordi hans søn var besat af en ond ånd. Det forstår vi godt. Det skærer forældre i hjertet, når børnene har det svært. Man vil så gerne hjælpe. Alle muligheder må udnyttes, alle midler må prøves, for det kunne jo være! Men i takt med skuffelserne går det sådan, at troen svinder ind. Troen på, at noget som helst hjælper. Hvis du kan ...

Prædiken intro 100px

2. søndag i fasten:

En stakkels far kom til Jesus, fordi hans søn var besat af en ond ånd. Det forstår vi godt. Det skærer forældre i hjertet, når børnene har det svært. Man vil så gerne hjælpe. Alle muligheder må udnyttes, alle midler må prøves, for det kunne jo være!

Men i takt med skuffelserne går det sådan, at troen svinder ind. Troen på, at noget som helst hjælper.

Hvis du kan ...

Sådan var det gået for denne far! Selvom han kom til Jesus, var det så som så med troen. Han havde prøvet så meget. ”Hvis du kan gøre noget, så forbarm dig over os og hjælp os!” lød hans fortvivlede bøn, og Jesus både kunne og ville.

Din bedste bøn

”Din hjælpeløshed er din bedste bøn.” Sådan hedder det i den berømte bog ”Fra bønnens verden”, skrevet af den norske professor Hallesby.

Sådan var det for denne mand. Tomme hænder kom han med, og den, som har tomme hænder, kan få dem fyldt af det, som Gud har. Ja, i virkeligheden er tro ikke andet end tomme hænder, der rækkes ud mod Gud!

Vantro – det er at vende ryggen til, fordi jeg mener, jeg kan selv.

Søndagens tekst

Jesus spurgte hans far: »Hvor længe har han haft det sådan?« Han svarede: »Fra han var barn. Og den har mange gange kastet ham både i ild og vand for at gøre det af med ham. Men hvis du kan gøre noget, så forbarm dig over os og hjælp os.« Jesus sagde til ham: »Hvis du kan! Alt er muligt for den, der tror.« Straks råbte drengens far: »Jeg tror, hjælp min vantro!«

Da Jesus så, at en skare stimlede sammen, truede han ad den urene ånd og sagde til den: »Du stumme og døve ånd, jeg befaler dig: Far ud af ham, og far aldrig mere ind i ham!« Da skreg den og rev og sled i ham og fór ud; og han blev som død, så alle sagde: »Han er død.« Men Jesus tog hans hånd og fik ham til at rejse sig op.

Du kan høre mere om dette i kirken 2. søndag i fasten, hvor prædiketeksten er fra Markusevangeliet kap. 9, vers 14-29


Skrevet af:
Frede Møller

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også