12.12.2005 12:00 Alder: 12 yrs

Skrevet af:
Frede Møller

Glædelig hjul

4. søndag i advent : Det er snart jul. Ordet jul kommer muligvis af det enslydende ord hjul. Der er noget, der drejer, sådan som et hjul gør. Det går mod lysere tider. Dagene bliver længere. Men julen betyder først og fremmest et vendepunkt, når det gælder forholdet mellem Gud og mennesker ...

Prædiken intro 100px

4. søndag i advent :

Det er snart jul. Ordet jul kommer muligvis af det enslydende ord hjul. Der er noget, der drejer, sådan som et hjul gør. Det går mod lysere tider. Dagene bliver længere.

Men julen betyder først og fremmest et vendepunkt, når det gælder forholdet mellem Gud og mennesker.

En af dem, som særlig gjorde opmærksom på det, var Johannes Døberen, som vi hører om denne søndag. Han taler om brudgommen, som skal komme. Selv er han fyldt af glæde over det, der sker.

Med sin dommedagsprædiken har Johannes Døberen været med til at gøre det klart for mennesker, at de var syndere, som havde brug for en frelser. På den måde beredte han vej for julen, ligesom adventstiden gør det. Da Jesus kom, pegede han på ham og sagde: ”Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.”

Julens budskab handler om Jesus.

Om det lys, som Gud tænder, så det vender for os mennesker og går mod lyse tider.

”Den, der tror på Sønnen, har evigt liv,” siger han.

Så bliver julen et vendepunkt. Troen på Jesus vender op og ned på alt!

Du kan høre mere om dette i kirken 4. søndag i advent , hvor prædiketeksten er fra Johannesevangeliet kap. 3, vers 25-36


Skrevet af:
Frede Møller

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også