27.10.2003 12:00 Alder: 14 yrs

Skrevet af:
Frede Møller

De helliges dag

Den første søndag i november hedder Alle Helgens Dag. Jamen, vi tror da ikke på helgener i den lutherske folkekirke? Jo, vist gør vi da det!

Den første søndag i november hedder Alle Helgens Dag.

Jamen, vi tror da ikke på helgener i den lutherske folkekirke?

Jo, vist gør vi da det!

Ordet helgen betyder det samme som at være hellig. Hellig betyder at være optaget. En plads er optaget, når nogen sidder på den. Mennesker er optaget af Gud, fordi han har sit mærke på dem. Det skete i dåben. Meningen er, at vi skal tro på Jesus Kristus og følge ham. Gud skal have pladsen.

Når mennesker er optaget af Gud, kan det mærkes. Somme tider gør det endda dybt indtryk på andre. Det er disse mennesker, vi særlig tænker på denne søndag.

Som præst har jeg mødt en del af den slags mennesker, som jeg takker Gud for. Jeg kan godt finde på at hænge billeder op på væggen af dem. Jeg beder ikke til dem, men de har hjulpet mig med at tro på Gud. Jo, for når jeg ser Guds lys skinne gennem disse syndige menneskers liv, forstår jeg, at Gud er en virkelighed, som også jeg må tro på.

Samtidig minder det mig om, hvor vigtigt det er at holde sig nær til Guds lys ...

Du kan høre mere om dette i kirken denne søndag, hvor prædiketeksten er fra Matthæusevangeliet kap. 5, vers 1-12


Skrevet af:
Frede Møller

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også