13.12.2001 12:00 Alder: 16 yrs

Skrevet af:
Ditte Olsen

Spiren til nyt liv

På den dag bliver Herrens spire til herlighed og ære, og landets frugt bliver til stolthed og pryd for lsraels overlevende
(Esajas Bog 4,2)

I foråret spirer det. Den dødstilstand, hele naturen er i nu, er forbi. Noget nyt kommer til. Når vi ser de første vintergækker og krokus, ved vi, at foråret er på vej. En tid med liv. Det var egentlig også det - i overført betydning - Israel ventede på, når de så frem til Messias. Det billede havde de ikke selv fundet på.

13

På den dag bliver Herrens spire til herlighed og ære, og landets frugt bliver til stolthed og pryd for lsraels overlevende

(Esajas Bog 4,2)


Selvom vi nu er i den mørke tid, og klimaet hos os i nord er koldt og vådt, så ved vi, at vi går imod lysere tider. Efter vinter kommer vår, er der en strofe i en sang, der lyder. Selvom vi endnu venter på jul, så kan det af og til godt krible lidt i os efter at se forår.


I foråret spirer det. Den dødstilstand, hele naturen er i nu, er forbi. Noget nyt kommer til. Når vi ser de første vintergækker og krokus, ved vi, at foråret er på vej. En tid med liv.



Det var egentlig også det - i overført betydning - Israel ventede på, når de så frem til Messias. Det billede havde de ikke selv fundet på.


Den første gang i Bibelen, Gud sammenligner den lovede konge og frelser med en spire, er i dagens adventsord. Senere i Det Gamle Testamente bruges det billede igen og igen. Den, Gud vil sende til menneskene, er begyndelsen til noget helt nyt. I vores forhold til Gud kan vi komme ud af vores dødstilstand og få et ny liv.


Læser vi lidt videre i samme kapitel, Får vi forklaret, hvordan denne spire bliver til liv. Nemlig når Herren får vasket vores urenhed væk og skyllet vores skyld bort og renset os.


Det er den opgave, spiren blev født til. Jesus rensede os helt rene i Guds øjne ved sin død og opstandelse, så vi nu er herlige i Guds øjne. Men over alt, hvad der er herligt, skal der være et dække, siger Esajas videre. Kun de overlevende skal kunne se og få del i herligheden.


Hvem er så de overlevende? bliver det påtrængende spørgsmål. Det er dem, der vil give Gud ret, når han siger: Menneske, du har gjort oprør imod mig, og kun hvis du vil have tillid til, at Jesus har reddet dig, er du herlig i mine øjne. Men da får du også et herligt nyt liv, som aldrig får ende.


Skrevet af:
Ditte Olsen

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også