24.08.2016 00:00 Alder: 1 year
Mikael Holst Kongensholm

Skrevet af:
Mikael Holst Kongensholm

Gå efter guldet

Der blev vundet guld, sølv og bronze til Danmark i Rio. Og senest da de danske håndboldherrer tog OL-guld i en stor og spændende kamp mod de forsvarende mestre. Mindst lige så vigtig og spændende er den indre kamp i os alle.


Hverdagens kamp

Nu er det hverdag. OL er slut og vi vender tilbage til hverdagens kamp. Kampen i os. Den indre kamp. Kampen mellem Gud og Djævelen. Mellem den gode samvittighed og den dårlige. Mellem Helligånden og synden. I alle tilfælde er vi banen. Det er os, kampen spilles på og i.

Kampen bølger frem og tilbage. Nogle gange er vi i vinderposition. Vi virker til at have fået styr på vores synd, vores mørke og vores smålighed. Fået dem udryddet og givet pladsen til godhed og næstekærlighed. Men i næste øjeblik slår de tilbage. Overvælder os.

Hvis det bare var noget udefra, som angreb os, så kunne vi måske danne et sikkert værn omkring os og beskytte os. Men vi er angrebne indefra. Der bor stadig egoisme, smålighed og syndighed i os, som igen og igen sender os helt ned på gulvet. På bunden.

Der ligger vi så. Udmattede. Svedige. Trætte af os selv, fordi vi igen er faldet og har svigtet os selv, andre mennesker og Gud.

Forskellen

Her kommer så den store forskel mellem håndboldkampen og den indre kamp i den kristne. Håndboldherrerne skal selv kæmpe kampen. De skal hive sig selv op. Træneren og tilskuerne kan råbe og heppe, men spillerne må selv kæmpe kampen.

Kristendommen handler derimod om, at Gud hiver os op fra gulvet. Han tager selv bolig i os ved Helligånden. Han kæmper kampen sammen med os og for os. Og fordi Jesus, Guds søn levede på jorden og ved sin død og opstandelse besejrede Døden, er der også evigt håb for os. Der er håb om, at der ikke bare venter os en omkamp eller en reinkarnation efter døden, men et evigt liv med Gud. Uden kamp, men med masser af fejring og glæde.


Mikael Holst Kongensholm

Skrevet af:
Mikael Holst Kongensholm

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også